Mobilversion Skjul

Du synes at browse dette websted ved hjælp af Internet Explorer 6. Denne browser er nu forældet.
For mere sikker og pålidelig browser anbefales det at du opgraderer din browser til en af ​​disse browsere:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

By og rejse

At rejse har været en del af mit liv næsten siden fødslen. Det allerførste år i mit liv tilbragte jeg i udlandet, på Elfenbenskysten i Afrika, og siden da har jeg fundet fremmede lande og kulturer fascinerende. Selv på mine besøg til vulkaner eller ture med fokus på landskabsfotografering, tager jeg altid et par dage til at fordybe mig i den lokale kultur og lære landet og folket at kende. Japan tog mig med storm, og som en del af mit syv vulkanske toppe-projekt kom jeg til at sætte pris på kulturerne i Iran og Papua Ny Guinea.

Da jeg tidligere har givet dig nogle råd om fotografisk historiefortælling og landskabsfotografering her, vil jeg denne gang gerne dele nogle af mine rejsefotografiske tips med dig.

Udstyr

Når det kommer til rejsefotografering, angår mit første tip udstyret. Det værste slags kamera er et, som du ikke ønsker at række ud efter. Hvad er meningen med den bedste teknologi, hvis kameraet bare ikke passer dig? Jeg vil derfor anbefale at bruge masser af tid til at vælge dit udstyr. Prøv om muligt et par forskellige alternativer. Tag beslutningen baseret på din mavefornemmelse, følelsen, håndteringen og den gode fornemmelse - ikke kun på tekniske datablade.

For mig er det vigtigt at arbejde med et lille, temmelig ikke-iøjnefaldende kamera, især når det handler om rejsefotografering. Et kamera som dette er lettere at bære, så du kan altid have det ved hånden, og det forhindrer dig også i at ligne en fotograf 'på jagt'.

Selvom jeg normalt bruger OM-D E-M1 Mark II, når jeg er på farten, har jeg også haft positive oplevelser med OM-D E-M5 Mark II.

Kom tættere på

Når det kommer til action, eventyr og endda rejsefotografering, skal du huske, at det er bedre at være midt i handlingen end bare at være der. Den kendte krigsreporter Robert Capa sagde engang: "Hvis dine billeder ikke er gode nok, er du sandsynligvis ikke tæt nok på." Det er grunden til, at jeg ikke er en stor fan af (rejse) zoomobjektiver, da disse ofte opfordrer os til at blive i vores komfortzone. Det er meget bedre at komme så tæt som muligt på det motiv, du prøver at fotografere. Under en festival i Papua Ny Guineas jungler kom jeg helt ned på gulvniveau med mit kamera, indtil jeg var helt inde mellem de dansende fødder. Takket være den bevægelige skærm var jeg stadig i stand til at fotografere begivenheden på en behagelig måde.

Portrætter / Mennesker

Det er folket, møder og fremmede kulturer, der får rejser til at blive levende. Det siger sig selv, at du er nødt til at behandle de mennesker, du ønsker at fotografere, med respekt og høflighed. Det er vigtigt - og ikke kun på grund af GDPR - at du får det rette samtykke til at tage et billede, selvom denne aftale opnås gennem grundlæggende tegnsprog. Af denne grund prøver jeg på forhånd at finde ud af, hvad folk i det pågældende land generelt synes om at blive fotograferet. Jeg lærer også et par vigtige ord på det relevante lokale sprog. Ud over regulære portrætter - som det af en Huli-wigman i Papua - kan jeg virkelig godt lide at fange folk i deres typiske omgivelser og positurer.

Objekter / Det typiske og det atypiske

Jeg kan især lide at kigge efter motiver, der viser scener både inden for og ud over de rådende klichéer, vi er bekendt med, billeder, der viser det fulde spektrum på rejsedestination. For at gøre dette læser jeg på forhånd nogle rejseguider og beder om fælles klichéer, så jeg derefter kan søge egnede emner målrettet under mine rejser. Billedet af den indfødte i Papua New Guinea med sin mobiltelefon viser udviklingen i denne fascinerende kultur, fra tradition mod modernitet, i et enkelt billede.

Et billede siger mere end tusind ord 

Jeg er altid på udkig efter motiver, der fortæller en historie uden ord eller beskrivelse. Over tid, og med en masse øvelse, har jeg udviklet et instinkt og et øje for at opdage og fotografere disse typer indtagende billeder og detaljer. For at gøre dette skal du fotografere forskellige motiver.

Den tidlige fugl og natuglen

Dette tip giver mig ofte problemer. Jeg er selv meget af en natugle, så på mine rejser er jeg altid nødt til at tvinge mig selv til at stå op i det, der føles som midt om natten, for at fange morgendagens første strålende lys. Ud over lyset er der andre fordele ved at være oppe i de tidlige timer. Masser af steder - såsom den ellers overfyldte Fushimi Inari Taisha-helligdom i Kyoto, Japan - er normalt stadig (næsten) øde i det tidlige morgengry og er ikke så overrendt. Jeg synes, det er meget lettere at tage fotografier i det varme aftenlys eller sent om aftenen, som vist ved billedet af paladset afspejlet i et stort springvand i Isfahan, Iran - dette giver de samme fordele.

Kreativitet / fokus / sløring

Før en rejse er det vigtigt at gøre dig bekendt med dit kamera og de grundlæggende regler for fotografering og derefter mestre disse værktøjer perfekt. Det danner grundlaget for at skabe din egen fortolkning af ofte fotograferede motiver eller kreative billeder. At lege med fokus og sløring kan være en interessant stilistisk øvelse.

Konklusion

Med det rigtige udstyr, et godt greb om de fotografiske værktøjer, intensiv forberedelse og den rette mængde af respekt, kreativitet og nysgerrighed, vil du også få succes med at fange unikke og spændende rejsebilleder.

Forfatter & og fotograf: Adrian Rohnfelder

Billedgalleri

Alle billeder er taget med følgende udstyr