Mobilversion Skjul

Du synes at browse dette websted ved hjælp af Internet Explorer 6. Denne browser er nu forældet.
For mere sikker og pålidelig browser anbefales det at du opgraderer din browser til en af ​​disse browsere:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

By og rejse

Mange mennesker går ind i en Fotobutik med det formål at købe et nyt kamera. Som en generel regel ser det ud til, at de altid spørger om følgende aspekter: ergonomi, fornemmelse, sensorer, megapixel, dynamik, lyd, menu samt optik udvalget. Selvom disse funktioner bestemt er vigtige for fotografer, tænker meget få mennesker på kameraets tekniske funktioner: med andre ord, hvad det har under sin motorhjelm. Da jeg skiftede til Olympus-systemet i 2014, læste jeg om funktioner, som jeg egentlig var ligeglad med i Olympus-kataloget. På det tidspunkt troede jeg ikke, at man havde brug for Live Bulb, Live Time eller Live Composite, og det forekom mig, at de bare var gimmicks. Hvis du imidlertid spørger mig i dag, om jeg har brug for og bruger disse funktioner, så giver jeg dig et rungende ja!

Hver gang jeg diskuterer lang eksponering med fotografer, der ikke bruger Olympus, siger jeg altid: "Jeg behøver ikke at regne ud, hvor længe jeg skal eksponere - jeg ser bare på displayet, og når eksponeringen er rigtig, har jeg mit billede ." De følger op med "Hvordan gør du det?", som jeg besvarer: "Takket være de magiske Live Bulb, Live Time og Live Composite-funktioner, som du kun får med Olympus!" Faktisk er billedet herunder skabt i Frankfurt am Main på en sådan dag. Jeg ventede på, at lysforholdene var rigtige, og ved hjælp af Live Composite-funktionen tryllede kameraet følgende billede frem. Et skud - et billede.

Olympus er den eneste producent, der tilbyder denne type tidseksponerings-funktion. For et par måneder siden vandrede jeg rundt i Allerheiligen vandfaldsområdet i Schwarzwald og fotograferede. Jeg satte mit udstyr op og tog et skud af vandfaldet med funktionen Live Time.


Da jeg var ved at pakke sammen og gjorde mig klar til at gå videre, kom en mand frem, som også tilfældigvis var en Olympus-fotograf. Jeg betragtede den måde, hvorpå han nærmede sig motivet. Først satte han alt op og så ud til at ønske at lave optagelsen ved hjælp af en lang eksponering, fordi han havde skruet et neutralt densitetsfilter på optikken. Herfra blev det endnu mere interessant! Jeg ville se, om han ville bruge Live Time-funktionen, og gæt hvad, ... han begyndte at regne, "Med blændeåbning X og filteret for neutral tæthed, bliver jeg nødt til at eksponere det i X sek.". På det tidspunkt tænkte jeg: "Åh herregud, han har Live Time og alligevel regner han på det." Så jeg henvendte mig til ham og spurgte, om han vidste, hvordan Live Time fungerede. Han svarede mig med et ja, men det lød mere som et nej - fordi han ikke havde forstået meningen med funktionens tekniske muligheder. Jeg begyndte derfor at forklare ham funktionen lige på stedet. Hvad jeg prøver at sige, er, at der er fotografer med Olympus-systemer, der hverken kender eller bruger funktionerne på deres kameraer.

Ved første øjekast virker de måske bare smarte. Men i virkeligheden er funktioner som disse deres vægt værd i guld, fordi de virkelig forenkler kunsten at fotografere for fotografen. Den lange eksponering er faktisk et eksperimentelt billede: generelt vil de første par billeder ikke blive eksponeret korrekt. Selvfølgelig skal vi også huske, at stativet, fjernudløseren og appen (Ol.Share) er reelle nødvendigheder. Lad mig give dig et bredt overblik over funktionerne.

Live Bulb, Live Time og Live Composite fungerer lidt anderledes. For det første er kameraet placeret på en solid overflade, fx et stativ - sluk for billedstabilisering, Find dit motiv og fokusér. Hvis du anvender filter med neutral densitet, skal du deaktivere autofokus. Indtil videre gælder den konventionelle tilgang også for lang eksponering og Live Bulb, Live Time og Live Composite. For det første skal du måle eksponeringen i indstillingen A, S eller M. Eksponeringstiden skal være mellem 1/2 og 60 sekunder, og vi husker denne værdi. Vi skifter nu til den ønskede indstilling - tryk på menuknapperne og indtast den tid vi har noteret, og bekræft derefter med OK. Skift nu kameraet til Live View- indstilling. Det er på dette tidspunkt, vi åbner lukkeren og ser, hvordan billedet dannes - det hele er så vidunderligt enkelt! Vi behøver ikke at beregne eksponeringstiden, og Live Composite-funktionen tilføjer den respektive lysforskel snarere end det samlede tilgængelige lys, som normalt er tilfældet. Det er forskellen sammenlignet med Live Bulb og Live Time. Så pak dine kameraer, gå udendørs og prøv det - du kommer til at elske disse funktioner! Mulighederne er uendelige! Det er nemt at skabe lysmalerier, arkitektoniske billeder, stjernespor og meget mere - fantasien kender ingen grænser, og det seje ved det er at billederne i RAW- eller JPG-format!

Jeg vil gerne afslutte med dette citat: "Naturen bedrager os aldrig. Det er os, der bedrager os selv. " – Jean-Jacques Rousseau

Forfatter & fotograf: Hayrettin Bilgin

Billedgalleri

Alle billeder er taget med følgende udstyr