Mobilversion Skjul

Du synes at browse dette websted ved hjælp af Internet Explorer 6. Denne browser er nu forældet.
For mere sikker og pålidelig browser anbefales det at du opgraderer din browser til en af ​​disse browsere:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

By og rejse

Raja Ampat – De fire konger. En af de mest fjerntbeliggende regioner i Indonesien og samtidig et af de mest dykkerområder i verden, hvor der lever fleste arter. Hotspot for dykkere og et eldorado for undervandsfotografer. Hjemsted for mærkelige skabninger, besynderlige dyr og farverige koralhaver. Turister og rejsende fra hele verden har for længst kastet sig over undervandsfotografering og har oplevet dette magiske sted ved selvsyn. Altid på jagt efter det perfekte motiv og det perfekte billede. Vi dykker også en tur ned i de uendelige dybder ved den unikke øgruppe midt i koraltrekanten, det område i verden, hvor der er størst biodiversitet i havet. Raja Ampat leverer den storslåede scene og Olympus den kompakte og lette kamerateknologi.

Hvert år fra oktober til maj finder man en enorm mængde djævlerokker i Raja Ampat, som tiltrækker turister og undervandsfotografer med en forkærlighed for dykning. I 2006 blev De fire konger officielt udnævnt til havreservat for at beskytte de majestætiske skabninger i de lokale farvande. Raja Ampat er et af de få steder i verden, hvor man finder begge typer djævlerokker. Dykkere og snorkelbrugere har mulighed for at dykke og snorkle med både revdjævlerokker med en størrelse på op til tre meter og havdjævlerokker, hvis vingespænd kan være på over seks meter.

Det faktum, at dykkersteder med garanti for djævlerokker byder på kraftig strøm, så der tit er svært at dykke, udgør et væsentligt problem for mange erfarne undervandsfotografer. Strømmene, som de elegante væsner uden problemer navigere rundt i, er tilsyneladende en uovervindelig forhindring selv for erfarne dykkere.



Så hvordan opnår man perfekte billeder af djævlerokker i havet, især med solen som baggrund? Det vigtigste er god opdriftskontrol og endnu bedre viden om dit eget kameraudstyr. Dem, der kæmper imod strømmen nede ved havbunden og desperat forsøger at finde den bedste indstilling af deres kamera, har i virkeligheden allerede tabt.

Til billeder af store havdyr som f.eks. djævlerokker, hajer eller endda pukkelhvaler er det afgørende at bruge en optik med den rette brændvidde. Fiskeøjeoptikken, M.Zuiko Digital ED 8mm F1.8 PRO, er det første valg på vores OM-D E-M1 Mark II, men det betyder, at man er nødt til at komme relativt tæt på motivet. Ergo: Et godt billede kræver en tilstrækkelig tidsperiode. Gemt bag en farverig klippe venter vi på at kunne slå til. Kameraet er allerede indstillet, blænden er relativt bred, og de to flashes er manuelt indstillet til 75 procent af fuld effekt. Majestætisk glider en sort revdjævlerokke hen over vores hoveder. Ud af strømmens skygge følger vi dyret et par slag med vingerne, indtil vi er direkte under den og kan tage vores billede med solen som baggrundslys. Et par åndedrag senere krydser endnu en djævlerokke det blå dyb og glider graciøst forbi os ved at flappe et par gange med vingerne, vender og tager nogle ture frem og tilbage over en rengøringsstation. Vi suger det hele til os i et undervandsshow uden sammenligning.


To sorttippede revhajer patruljerer langs kanten af revet, en ørnerokke dukker op fra havets bund og forsvinder igen lige så hurtigt. Der er de – de første wow-øjeblikke og de perfekte billeder. De øjeblikke, der gør turen til øriget Raja Ampat og de dermed forbundne undervandsbilleder uforglemmelige.

Turen fører os fra det sydlige Raja Ampat, fra Misool, og direkte videre til de uendelige sorte koralhaver ved Dampier-strædet, biodiversitetens epicenter. Uendelige haver med kulørte bløde koraler udgør fokus for vores undervandskameraer. Ligesom endeløse tæpper strækker de farverige dyrekolonier, som består af utallige individuelle polypper, sig langs bunden af det solbeskinnede hav.

Solstråler får undergrunden i alle regnbuens farver til for alvor at stråle. Trækoraler, som stråler med røde søtræer og kæmpe viftelignende varianter. Helt tæt ved et søtræ svinger den lillebitte og meget sjældne Pontohs pygmæ-søhest forsigtigt frem og tilbage i strømmen. En iøjnefaldende blæksprutte poserer ved siden af den lillebitte grønne søsnegl og den nysgerrige kokosblæksprutte i lyset fra dykkerlamper. Med blænden tilstrækkeligt bred til at understrege effekten af billedet med den rette bokeh møder vi et væld af skabninger på sandet jordbund og lukker mørket ude i den mørke nat. Undervandsmakrobillede, som er indfanget med 60 mm-makrooptikken. Det perfekte valg for makroentusiaster. Minimalt med strøm, de mest bizarre livsformer – scenen er sat for det perfekte undervandsbillede.

Forfatter og fotograf: Melanie og David Benz

Alle billeder er taget med følgende udstyr